Monday, January 25, 2010

PRK Kembali

Alhamdulillah, akhirnya kepimpinan baru MPP bakal dipilih dalam Pilihanraya Kampus UPSI beberapa hari lagi. Saya telah melaluinya dan kini giliran rakan-rakan di kampus pula meneruskan perjuangan. Disini saya menyeru kepada bakal MPP untuk memperhatikan beberapa perkara :

  1. Segala perancangan yang melibatkan penggunaan Wang Tabung Amanah MPP perlu diperbahaskan dengan masak sebelum digunakan. MPP perlu mencontohi apa yang dilakukan oleh ahli parlimen di Malaysia. Sepanjang pemerhatian saya, penggunaan wang MPP yang melibatkan kuantiti yang banyak seperti pembelian cenderahati (pendrive) kepada pelajar tidak diperbahaskan terlebih dahulu sama ada ianya benar-benar bermanfaat untuk pelajar. Akibatnya, ramai pelajar merungut kemana 'perginya' yuran mereka sebanyak RM80 yang telah mereka keluarkan.
  2. Jika perlu, saya mencadangkan agar yuran MPP dikurangkan separuh atau lebih bagi mengurangkan bebanan pelajar. Bagi saya, pemberian cenderahati adalah bukan keperluan mahupun kehendak pelajar. Apalagi ia sebenarnya adalah dari duit pelajar itu sendiri.
  3. Sudut pidato perlu diwujudkan dengan segera bagi membahaskan segala isu terutamanya isu pendidikan. Perbahasan akan mematangkan pemikiran mahasiswa tentang realiti dunia luar yang bakal ditempuhi kelak.
  4. Mahasiswa UPSI perlu didedahkan dengan peluang kerjaya lain selain guru agar tidak terlalu mengharapkan 'posting' diakhir pengajian.
Semoga MPP sesi baru ini lebih baik dari kami di sesi yang lalu. Mohon maaf diatas segala kekurangn.

Salam perjuangan untuk mahasiswa sekalian!

0 comments:

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template